søndag 11. oktober 2015

Min hospitering hos ProNor

Da er jeg igang med egen hospitering/utplassering. 

Ting som er printet ut hos
ProNor. 
Tirsdag 6 oktober var jeg på ProNor på Kaldbakken og hadde min første dag ute. Denne dagen fikk jeg en fin innføring i hva 3D-tegning og 3D-printing er. Lagt føring for videre hospitering og hva jeg skal være med på i de dagene jeg skal være sammen med dem. Grunnen til at jeg har valgt ProNor er fordi vår skole jobber med å lage en liten teknolab, som vi vil fylle med ny teknologi. 3D-tegning og 3Dprinting skal være en av den nye teknologien vi skal ha på teknolab vår. Vi har ingen som driver med 3D-printing på skole og det er et ønske fra ledelsen at jeg kunne bruke min mulighet i studiet til å tilegne meg litt kunnskap om emnet, slik at vi kan komme igang. ProNor er det firmaet som distribuerer CAD-programmet SolidWorks i Norge. De holder kurs for tegnere/konstruktører og andre interesserte i digital tegning. 10-12 oktober skal jeg være med på et grunnleggende kurs i SolidWork. Jeg skal også ha noen dager der jeg sitter kun og tegner med hjelp fra dem, og en dag vi skal printe ut i praksis. SolidWork er allerede installert på min maskin og jeg har begynt å tegne litt ved hjelp av filmer som ligger på ProNor sin hjemmeside og ved hjelp av YouTube. Når jeg har fått til å tegne noe som er å vises fram skal jeg legge ut et bilde her på bloggen. Enda så er jeg langt unna å tegne noe annet en en kvadrat, som er i 3D, på angitte mål. Ikke spesielt imponerende og mye å se, men jeg har nå kommet igang. Programmet er omfattende og jeg vil prøve å bli mest mulig kjent med programmet før jeg skal på kurs.

Gipsprinter ProJet 3500 starter på ca 500 000,-Gøy å kan få leke seg med denne. 



Det er nok bare fantasien som kan stoppe for hva som
kan printes ut. 3D-scanning av tenner for å lage krone er feks.
allerede tatt i bruk av tannleger. 

2 kommentarer:

  1. Mitt første møte med 3D-print var på vår første samling. Utviklingsavdelingen på Glamox brukte enkle 3D-printer til å produsere enkeltdeler av prototyper for nye LED-armaturer.
    Det du lærer om 3D-printing på ProNor ser for meg ut til å være på et helt annet nivå, og at dere skal bygge opp en teknolab på skolen høres kjempeinteressant ut.

    SvarSlett
  2. Flott, ser spennende ut!

    SvarSlett